søndag den 14. oktober 2012

Lyrik i oktoberskoven

"med god grund adspredt kommer jeg til dig..."

Jeg gik i skoven og havde denne sætningsstump i hovedet. Men hvor stammer den fra? Jeg mente, det var et digt af Gustav Munch-Petersen. Men nej. Tilsyneladende ikke. Men herligt at genlæse nogle af hans skønne digte...

Mr. Google hjalp mig dog. Det står i Ivan Malinovskis "Kærlighedsdigt"  fra digtsamlingen "Galgenfrist" (1958)

Her et par citater fra digtet:

"
I
Ikke blot verden
elskede
ikke blot lyset jeg drikker med andre
håndtagene trinene vi slider
ikke blot luften de ånder
og deres meningsløse historie
hvori også jeg har min rod
...

II
Ikke blot du
elskede
men også verden


ikke blot urets skrig fra krogen
og det frygtelige billede
af et hvidt ansigt under din hud...

...

jeg ved det: etsteds
står dette hus allerede opført
som to tal på en tabsliste


og med god grund adspredt
kommer jeg til dig"

Ingen kommentarer: